دیگر وسایل نقلیه

مالتی پلکس

مالتی پلکس یکی از عباراتی است که امروزه در مشخصات و ویژگی های خودروهای بسیاری جای داشته و هر کمپانی خودروساز، استفاده از این نوع سیستم را به عنوان یک امتیاز مثبت در خودروهای خود می پندارد. اما این سیستم سالهاست که ابداع شده است و شرکت های خودروسازی بسیاری از آن استفاده نموده اند. در کشور ما نیز سیستم مالتی پلکس برای اولین بار روی خودروهای پژو ۲۰۶ نصب و امتحان شد و از آن زمان تاکنون خودروهای بسیار دیگری نیز به جمع خودروهای مالتی پلکس، اضافه شده است. در این بخش قصد داریم در رابطه با سیستم مالتی پلکس صحبت کرده و پس از تعریف و بررسی آن به مزایای این سیستم نیز اشاره ای داشته باشیم.

معنای لغوی مالتی پلکس، چندجزیی بودن است و به هر مجموعه که دارای تعدادی عضو همراستا در یک هدف مشخص باشد، مالتی پلکس گفته می‌شود. این اعضا باید خصوصیت مشترکی دارا باشند که در عین مجزا بودن و عملکرد مستقل، مفهوم مشترکی را ظاهر کنند.

هدف کلی از شبکه سازی برق خودرو، کاهش زمان و هزینه‌های تولید و در نتیجه افزایش ظرفیت تولید و همچنین افزایش کیفیت و قابلیت‌های الکترونیک خودرو و ایجاد سهولت در عیب‌یابی آن است.

هوشمند شدن فرامین برقی و الکترونیکی در خودرو با استفاده از ارسال یک‌سری کد در شبکه، باعث می‌شود که خودروساز بتواند علاوه بر تسهیل فرایند عیب‌یابی و کمک به بخش خدمات پس از فروش، عملکردها و حالات و یا همان فیچرهای مختلف را برای رفاه، ایمنی و امنیت راننده و سرنشینان طراحی کرده و مهیا سازد. در پژو ۲۰۶ که از ابتدا تاکنون به صورت مالتی‌پلکس تولید می‌شود، ریزه‌کاری‌های فنی و الکترونیکی پیش‌بینی شده است که فعال و غیرفعال شدن آن از طریق برقراری ارتباط با BSI خودرو قابل اجراست. BSI یک واحد الکترونیکی است که ارتباط میان کلیه واحدهای الکترونیکی یا اصطلاحا ECUهای موجود در بخش‌های مختلف خودرو از قبیل موتور، گیربکس اتوماتیک، ترمز ضدقفل، تهویه مطبوع خودکار و امثال آن را برقرار و مدیریت می‌کند. تغییر در تنظیمات BSI که توسط دستگاه عیب‌یاب یا همان دیاگ صورت می‌گیرد، در تمام نمایندگی‌های ایرا‌ن‌خودرو و نیز تعمیرگاه‌های مجهز به این دستگاه قابل انجام است.

بسیاری از حسگرهایی که برای یک واحد کنترل الکتریکی، داده فراهم می‌کنند بین همه واحدها یا بعضی از آنها مشترک‌اند. یکی از راه‌های ممکن، استفاده از یک کامپیوتر برای کنترل همه‌ی سیستم‌هاست اما تولید این کامپیوتر به تعداد کم بسیار پرهزینه است. راه دوم استفاده از گذرگاه مشترک داده‌هاست؛ بدین ترتیب ارتباط بین مدول‌ها برقرار می‌شود و اطلاعات دریافتی از حسگرهای وسایل مختلف در دسترس همه‌ی وسایل قرار می‌گیرد. حال این فکر را کمی توسعه می‌دهیم؛ اگر بتوان داده‌ها را از طریق یک سیم انتقال داد و به همه‌ی بخش‌های اتومبیل رساند، آنگاه می‌توان سیم‌کشی اتومبیل را به سه رشته سیم کاهش داد. این سیم‌ها عبارت خواهند بود از:

سیم برق

سیم اتصال بدنه

سیم سیگنال فکر استفاده از یک سیم برای انتقال چندین سیگنال، فکر تازه‌ای نیست و سال‌هاست که در عرصه‌هایی مانند مخابرات راه دور بکار می‌رود .

برای تجسم طرز کار این سیستم رویدادهایی را که هنگام روشن و خاموش کردن چراغ‌های بغل رخ می‌دهند را در نظر بگیرید. ابتدا وقتی راننده کلید چراغ را می‌زند، سیگنال منحصر به‌فردی روی گذرگاه داده قرار می‌گیرد. این سیگنال را فقط گیرنده‌های خاصی تشخیص می‌دهند که جزئی از هر مجموعه چراغ هستند. این گیرنده‌ها به نوبه خود بین سیم برق و چراغ‌ها اتصال برقرار می‌کنند. در هنگام خاموش کردن چراغ‌ها نیز عملیاتی به‌همین ترتیب انجام می‌شود، با این تفاوت که این‌بار رمزی که وارد گذرگاه داده می‌شود متفاوت است و فقط گیرنده‌های مقتضی آن‌را به‌عنوان رمز خاموشی شناسایی می‌کنند.

لزوم استفاده از مالتی پلکس

 افزایش بیش از حد استفاده از قطعات الکترونیکی در خودرو

ساده‌سازی استفاده از سیم‌کشی و ساده‌سازی دسته سیم‌ها

بالا رفتن تعداد ارتباط میان ECU با سایر اجزا اتومبیل و نیاز به هماهنگی داده‌ها

بالا بردن کیفیت ایمنی و آسایش در خودروها

تغییر روش‌های عیب‌یابی خودرو و نیاز به ساده‌کردن کار با دستگاه‌های عیب‌یابی و خود مجموعه وسایل داخل خودرو آسانتر شدن بحث عیب یابی و نگهداری خودرو

مزایای سیستم مالتی پلکس:

افزایش ضریب اطمینان و کیفیت

حفاظت بهتر بارهای الکتریک

حفاظت کامل سیمها در مقابل اتصال کوتاه

افزایش طول عمر لامپها

مدیریت مصرف توان الکتریکی در خودرو

حذف جعبه فیوز و ادغام فیوزها

کاهش حجم و وزن درخت سیم (تا ۶۰ درصد)

کاهش قیمت تمام شده

رهاسازی نسبی نرم افزار از قید مکانی سخت افزار مرتبط

ایجاد قابلیت عیب یابی الکترونیکی

ایجاد قابلیت مدیریت انرژی در خودرو

پخش زمانی مصرف کننده ها در جهت کاهش جریان لحظه ای

انعطاف پذیری در دسته سیم در برابر تغییرات آتی

بهبود کیفیت عملکردی اجزای مصرف کننده

کاهش زمان مونتاژ هر خودرو (تا ۱۵ دقیقه)

حفاظت کامل سیمها در مقابل اتصال کوتاه

کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری خودرو

سپهر خدیوی
من سپهر خدیوی دانشجوی مهندسی مکانیک هستم. در زمینه‌ی مکانیک خودرو فعالیت دارم و از جمله علاقه های من سیستم های مکانیک، برق خودرو، موتورسیکلت و تکنولوژی‌های این زمینه و همچنین تیونینگ خودرو و موتورسیکلت و مسابقات اتومبیل‌رانی هستند. آرزو میکنم بتونم بهترین‌های این دنیا را به بهترین حالت تقدیم به حضور شما کنم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *