دیگر وسایل نقلیه

تعلیق دوجناغی

هنگامی که یک ماشین اسپرت جدید یا سوپر اتومبیل جدید ظاهر می شود ، ممکن است متوجه شوید که صحبت از وسیله نقلیه دارای “تعلیق دو جناغی(Double wishbone)” است. احتمالاً می دانید که این موضوع معمولاً یک چیز خوب است. اما به چه معنی است؟

قبل از اینکه هر چه بیشتر پیش برویم ، باید در مورد مفهوم سیستم تعلیق مکفرسون(MacPherson) صحبت کنیم. این یک آرایش بسیار متداول تر از آرایش دو جناغی است ، شامل یک بازوی کنترل و میله شعاعی که در قسمت انتهایی به مرکز متصل می شود ، کمک فنر نیز از بالا به مجموعه(سگدست) متصل میشود. این نوع سیستم تعلیق ساده و ارزان است و خوب کار می کند.

در بالا ، تعلیق مکفرسون جلوی یک Audi TT RS را مشاهده خواهید کرد. حالا آن را با سیستم تعلیق  دو جناغی Audi R8 در زیر مقایسه کنید. در اینجا ، ما دو بازوی کنترول کننده داریم (که گاهی اوقات به آن ها “A arm” نیز میگویند): یکی در بالا و دیگری در پایین ، کمک فنر نیز به بازوی پایینی متصل است.

این طرح هندسه بسیار متفاوتی را ارائه می دهد. بر خلاف سیستم مکفرسون ، هر چه سیستم تعلیق دو جناغی بیشتر فشرده شود ، به لطف استفاده از بازوهای کنترل با طول نابرابر ، باعث ایجاد هرچه بیشتر زاویه ی کمبر منفی میشود. هرچه خودرو به یک سمت متمایل شود این سیستم تماس هرچه بیشتر تایر ها با سطح زمین را تضمین میکند و اجازه ی جدا شدن تایر از سطح جاده را نمیدهد.

مطمئناً ، یک اتومبیل با سیستم تعلیق مکفرسون می تواند از لحاظ ساختاری با استفاده از فنر سخت تر مشکل سطح تماس تایر و جاده را بهبود ببخشد ، اما زیبایی سیستم تعلیق دو جناغی این است که می تواند بدون فدا کردن کیفیت و نرمی خودرو در ناهمواری ها این مشکل را برطرف کند

به عنوان یک طراحی پیچیده تر ، سیستم دو جناغی امکان کنترل بیشتر بر روی زاویه ی کمبر ، کستر و محور دوران خودرو در سر پیچ ها را فراهم می کند. همچنین برای مکان و نحوه ی قرار دادن کمک فنر ها آزادی خیلی بیشتری ارائه می دهد.استفاده از این آزادی عمل در ماشین های سوپر اسپرت دیده میشود.

سرانجام ، از آنجایی که کمک فنر نیاز به نصب در حالت عمودی ندارد ، این نوع تعلیق از نظر فضای عمودی بسیار بهینه تر است. این سیستم بدون کم کردن میزان حرکت کمک فنر ها میتواند ارتفاع و در نتیجه مرکز ثقل پایین تری به خودرو بدهد و کنترول خودرو را بهبود ببخشد.

از نظر عملکرد سیستم دو جناغی بهتر از مکفرسون عمل میکند.اما چرا بیشتر خودرو ها با سیستم مکفرسون ساخته میشوند؟

یک عامل بزرگ هزینه است. در جائیکه مکفرسون ساده و ارزان است ، تعلیق دو جناغی  گران تر و پیچیده تر است. به طور کلی طراحی و ساخت مجموعه دوجناغی باعث افزایش هزینه ها می شود ، به همین دلیل معمولاً در خودرو های گران تر که هندلینگ و کنترول خودرودر آن ها  اهمیت بالاتری دارد بکار میرود. به علاوه با توجه به تعداد بیشتر اتصالات ، مالک خودرو هزینه های بالاتر خدمات و سرویس خودرو را متحمل می شود.

مشکل بعدی بسته بندی است. در حالی که این چیدمان فضای عمودی کمتری را به خود اختصاص می دهد ، به لطف قرارگیری بازوی فوقانی ، به فضای افقی بیشتری احتیاج دارد. در نتیجه یا باید به فضای اتاق خودرو نفوذ کنیم یا عرض خودرو را بیشتر کنیم.گاهی نیز کمی از هردو.

مانند اکثر جنبه های طراحی خودرو ، همه چیز در مورد سازش و تعادل است. سیستم تعلیق دو جناغی را می توان به عنوان سیستم تعلیق ایده آل در نظر گرفت ، اما بهترین گزینه برای همه ی  خودروها نیست.

سپهر خدیوی
من سپهر خدیوی دانشجوی مهندسی مکانیک هستم. در زمینه‌ی مکانیک خودرو فعالیت دارم و از جمله علاقه های من سیستم های مکانیک، برق خودرو، موتورسیکلت و تکنولوژی‌های این زمینه و همچنین تیونینگ خودرو و موتورسیکلت و مسابقات اتومبیل‌رانی هستند. آرزو میکنم بتونم بهترین‌های این دنیا را به بهترین حالت تقدیم به حضور شما کنم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *